یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
جایزه 50 هزار دلاری «استلا» برای «شورشیان فراموش شده یوریکا»

کلر رایت، نویسنده زن استرالیایی جایزه ادبی استلا را با 50 هزار دلار از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شورش سال 1854 کارگران معدن طلا در ویکتوریای استرالیا بهانه خوبی بود تا خانم رایت بتواند هنر داستان نویسی روایی خود را تحت عنوان «شورشیان فراموش شده یوریکاب به تصویر بکشد و جایزه 50 هزار دلاری Stella Prize را نصیب خود کند.

جنگ بین معدنچیان شورشی و سربازان استرالیایی تحت فرماندهی استعمار بریتانیا در منطقه یوریکا در بالارات ویکتوریا رخ داد که از آن تحت عنوان آغاز جنبش کارگری در استرالیا یاد می شود که در آن 25 نفر که اغلب شورشی بودند، کشته شدند.

خانم رایت که با تاریخ نگاری داستانی خود، وقایع 1854 میلادی را طور دیگری بازنویسی کرده می گوید 10 سال لابه‌لای آرشیو تاریخی جستجو و مطالعه کرده و خود را وسط معرکه قرار داده تا شخصیتی چون سارا هانمر (صاحب تئاتر آدلفی) را که پا به پای مردان معدنچی مبارزه می کرده به تصویر بکشد؛ کسی که از شورشیان پشتیبانی مالی می کرده و شاه کلید مبارزه علیه استعمار شده است.

رایت 100 رقیب را پشت سر گذاشت تا بتواند جایزه استلا Stella Prize را کسب کند و قرار است 10 درصد از جایزه را به یک نهاد خیریه و 10 درصد دیگر را به مدرسه زمان کودکی خود اهداء کند.

جایزه استلا به عنوان یکی از جوایز ادبی سال گذشته با هدف شناسایی بهترین نویسندگان زن استرالیا پایه گذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها